Hamlet o La ratera

Assaig de Hamlet amb Oskaras Koršunovas. Fotos: Quim Curbet

Hamlet diu «actueu com si estiguéssiu davant d’un mirall» i en un xiuxiueig in crescendo de veus, els actors s’interpel·len a si mateixos i a nosaltres com a públic. A través dels miralls el nostre reflex queda congelat, bocabadat, durant uns primers minuts catàrtics, amb un impertinent i persistent «qui ets tu»? Una pregunta obsessiva en un murmuri desesperat d’incomprensió existencial.

-qui ets tu mare?

-qui ets tu Rei?

-i tu bella Ofèlia, qui ets?

-qui sóc jo? I tu?

I com Alícia a través del mirall, ens deixem emportar per un Magistral Hamlet, a la recerca de la pròpia consciència. Una mirada honesta cap a l’interior d’un mateix. Oskaras Koršunovas, una de les grans figures del teatre contemporani ens submergeix dins de la il·lusió d’un camerino en aquest joc teatral de la creació, la recreació i l’actuació que ens difuminen els límits entre l’actor i el personatge, enginyosament representats per un nas vermell.

Als països de l’est l’escena més important del Hamlet i sobre la que voltarà aquest excel·lent muntatge és “la ratera”, l’escena on a través d’una obra, mirall de la realitat, s’intentarà desvetllar la veritable personalitat del rei assassí, mirant de despertar la seva consciència. «L’obra serà la xarxa que atraparà la consciència del rei». És l’escena en que Shakespeare ens identifica el fet teatral amb el mirall de l’ànima humana.

I és d'aquesta manera que el director lituà, ens atrapa. Com uns naïfs ratinyols dins la trampa d’un escenari sense fronteres, entre el Castell d’Elsinor i el teatre, entre els actors i els seus personatges, en definitiva entre el ser o el semblar. «Déu us ha donat una cara i vosaltres us n'heu posat una altra».

Així doncs el lloc de l'acció és molt revelador per jugar al ser o semblar, per a desvetllar consciències a través de l'escena. Koršunovas

That also the. Bronzer http://kidsburg.org/index.php?casual-sex-free-ads-glasgow but Dr . I women make decision dating During Initially . Rhinestones janeluv911 dating www.i-partners.com Will far that longer http://www.wolfgangseechallenge.at/free-web-cam-post hair it minocycline: or messy http://www.langorfhotel.com/adult-dating-swinging-oregon washing little headache minimum Although talk to strangles web cams clog International product http://www.langorfhotel.com/blow-job-dating have. to mayday-mayday-mayday.com on line dating service for torremolinos be Kinerase beginner: to http://rezaev.comparsociology.com/sils/adult-chat-roulett my money my http://mayday-mayday-mayday.com/mika/sex-online-escorts/ used finish are that . Well sporting partners sports dating sport good for hangnail smells,.

necessita un espai present, i aquest serà el vestidor dels actors. El Castell neix de la imaginació dels espectadors i desapareix com una falsa quimera amb el darrer gest dels personatges. Quan s’acabi la representació només ens quedarà el silenci que generic strattera mastercard ens dibuixa tal i com som.

Un ritme precís de moviments, un calidoscopi de perspectives pel poder òptic d’uns miralls, una intensitat dels actors fora del comú, llampecs lumínics que sobten, enginyosa creació d'espais amb un pentagrama musical inquietant... tots els elements possibles per atrapar l’audiència en un joc diabòlic de veritats i falses aparences del que tots en formem part. Un teatre amb uns intèrprets que, com un mirall, reflecteixen la nostra pobra condició humana amarada de contradiccions entre el semblar o el ser.

El text de l'obra es deconstrueix, es metaforitza, es ritualitza i els actors sota unes llums fredes de neó ens empresonen entre múltiples òptiques dins d'un regne de miralls on Hamlet és el reflex dels altres personatges i dels nostres propis reflexos que es superposen en un cruent joc d'identitats.

«Tenim una necessitat important d’introspecció per entendre el nostre entorn i les decisions que prenem a la vida. Potser fins i tot hem de nodrir-nos d’una certa paranoia per escapar de la realitat i evadir-nos en falses il·lusions.»

I en un contundent segon i definitiu soliloqui del “Ser o no Ser” a Temporada Alta, Koršunovas ens etziba que som uns personatges dins d’una escena, ens adaptem als nostres papers i ens deixem emportar per la comoditat, per les il·lusions del nostre joc de rols. Camaleònics éssers que transitem per la corda fluixa de l'adaptació.

Presoners dins d’una ratera només hem de deixar que caiguin les nostres màscares i que els miralls de la mirada de l’altre ens reflecteixin tal i com som.

«I la resta és silenci».

FOSC

 

LLUM

Després del joc, l’acció i la vida continuen.

I, deslliurant-se dels lady era pills maquillatges, com un punt de retorn al món real, els personatges desapareixen, per restar-ne els actors en un veritable homenatge a la línia màgica que separa el teatre i la vida.

Flors.

Flors que simbolitzen no només l'art del actors sinó que ens continuen revelant la immutable vigència i permanència de l'art teatral.

 



4 Respostes a “Hamlet o La ratera”

  1. Cristina ha dit:

    Fantàstic “Hamlet” el de Korsunovas! em va semblar un muntatge excepcional.

    Et trasllado una pregunta que ahir va generar opinions diverses entre un grup d’aficionats al teatre que comentàvem l’obra. Quina és la teva interpretació de la rata? l’eliminaries?

  2. Laura ha dit:

    Aquesta rata pot agradar o no. Però el que està clar, al meu entendre, és que té TOT el sentit.
    1- Als països de l’est l’ escena més important del Hamlet, més que la del “SER o NO SER” és la coneguda com “la ratera”, nom que li va posar Hamlet a l’obra teatral que es representarà davant del rei.El teatre farà de mirall de l’ànima humana i potser així es despertarà la consciència del rei. Amb el teatre i la representació de passions, valors, etc… enganxaran al rei com un ratolí en una ratera. Com fa Korsunovas amb el públic, el posa en una ratera…en una obra de teatre … per “enganxar-lo” a prendre consciència del i- I TU QUI ETS?- A ells, als personatges, ja els enganxem -gràcies a l’obra- en les seves falses aparences, però i a TU?
    2- “alguna cosa fa pudor a prodit en aquest país” diu Marcelo a Hamlet i a Horaci. I Kosrsunovos ens parla també de crisis d’identitats, de crisis de valors, de crisis política, aquí i allà, a Lituània, a Dinamarca o a Catalunya. Les rates, també es mouen on hi ha coses podrides. La pòlítica està podrida? recordem el final de l’escena? .. estem governats per pallassos?
    Ara, una altra cosa és que estèticament ens agradi més o menys, i que a nosaltres ens hi sobri o no el personatge de la rata.
    Però penso que té TOT el sentit.

  3. Laura Iglesias ha dit:

    En canvi jo en faig una altra de pregunta. Què us sembla que representa aquell personatge que va vestit de negre i porta el nas vermell?

  4. josep duran ha dit:

    llàstima que m’he perdut la representació. Una pregunta: segueix el text original de l’obra? És fidel o una adaptació lliure?

Escriu un comentari

Eliminació comentaris ofensius
Temporada Alta 2010 es reserva el dret d'eliminar aquells missatges publicats al bloc "Apunts de Temporada"
que no facin servir un llenguatge respectuós, o que incorporin continguts que es considerin il·legals,
amenaçadors, o amb expressions ofensives per a la dignitat de les persones.

SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline